Persberichten

Persbericht: Lebara investeert in talent en technologie om nieuwe markten te betreden / Press release: Lebara invests in talent and technology to expand into new markets

Note aux rédacteurs: Voir communiqué en anglais ci-dessous

Lebara investeert in talent en technologie om nieuwe markten te betreden

Bedrijf zal nieuwe digitale diensten uitrollen om media- en financiële diensten te omarmen

Londen, 25 februari 2015 – Lebara, het internationale merk voor migrantengemeenschappen over de hele wereld, gaat een nieuwe fase in waarbij het mensen uit verschillende landen, generaties en culturen nog meer bij elkaar zal brengen. Het bedrijf breidt zich geografisch uit, verkent nieuwe sectoren en schaalt zijn digitale activiteiten in hoog tempo op. Het doel is om in 2020 van waarde te kunnen zijn voor één miljard mensen.

Ter ondersteuning hiervan zijn er diverse senior bestuurders toegetreden tot het senior bestuurdersteam van Lebara, allemaal aangesteld op basis van hun uitgebreide internationale ervaring in communicatie en entertainment.

Lebara is een gevestigde en betrouwbare Mobile Virtual Netwerk Operator (MVNO) met 250.000 distributiepunten en vijf miljoen actieve klanten in acht landen. Het zal zich blijven focussen op de behoeften van migranten, een complexe en onderbediende wereldwijde gemeenschap.

​Yoganathan Ratheesan, voorzitter en CEO van de Lebara Group: “Wij geloven dat wat ons samenbrengt krachtiger is dan wat ons scheidt. We willen instapdrempels weghalen en de complexiteit verlagen. Zo kunnen we onze reputatie uitbouwen als aanbieder van toegankelijke producten en diensten, aansluitend bij de dagelijkse uitdagingen van migranten, waar ze ook wonen.”

De eerste fase van de ontwikkelingen bij Lebara is al gaande met Lebara Talk. Dit is een nieuwe bel- en berichtenapp met de unieke mogelijkheid om het beltegoed contant op te waarderen in winkels, gecombineerd met de flexibiliteit van opwaarderen via de app of op internet. Op deze manier wordt Lebara over de hele wereld toegankelijk op nieuwe markten. In de komende 12 maanden zullen er nog meer nieuwe digitale diensten worden uitgerold waarbij een brug wordt geslagen naar Lebara zijn traditionele expertise in communicatie, om media en financiële diensten te omarmen.

De nieuwe aanstellingen zijn onder meer:

· Jean-Pascal Van Overbeke, plaatsvervangend CEO

· Dynshaw Italia, Chief Financial Officer

· Manjot Mann, CEO Communication

· Aditya Thakur, CEO Media

· Beatrice Farina, Chief Brand Officer

· Andrew Lacy, Chief Product Officer

· Richard Bastin, Chief Technical Officer

· Halimah Abdullah – directeur klantenservice

“We hebben flink geïnvesteerd in talent en technologie voor de volgende fase van onze groei. Met de nieuwe aanvullingen op een team dat al zeer ervaren was, ben ik ervan overtuigd dat we een goede, gebalanceerde mix hebben van bestuurstalenten die onze plannen gaan uitvoeren,” aldus Ratheesan.

De Lebara Group heeft ook een raad van bestuur ingesteld; de eerste aangestelde niet-uitvoerend bestuurder is Gaby Abdelnour, voormalig voorzitter en CEO van JP Morgan in Azië. Daarnaast is Evert Jaap Lugt, oprichter en voormalig CEO van Nimbuzz, aangesteld als adviseur voor de directie en het management.

Lebara blijft het bereik van zijn bestaande telecomactiviteiten op strategische wijze vergroten. Het bedrijf is continu op zoek naar nieuwe groeimogelijkheden, zoals in 2014 is gebleken bij de lancering van Lebara KSA in Saoedi-Arabië. De constante uitbreiding is ook zichtbaar in het aantal winkels dat Lebara-producten aanbiedt; dit aantal zal in Europa, Azië en Noord-Amerika naar verwachting verdubbelen tot 500.000.

Deze strategische uitbreiding zorgt ervoor dat de digitale ontwikkeling van Lebara verder gaat dan alleen telecommunicatie. De uitbreiding gaat hand in hand met flinke investeringen in expertise en infrastructuur en wordt mogelijk gemaakt door een reeks aan innovatieve producten en diensten die tot doel hebben om het leven van migranten makkelijker te maken.

Voor vragen kunt u contact opnemen met PR bureau Text100:

Michelle Nguyen Cherilyn Mets
T. +31 20 530 43 35 T. +31 20 530 43 46
E. michelle.nguyen E. cherilyn.mets

Indien u geen persberichten van Text100 meer wenst te ontvangen in de toekomst, kunt u een e-mail sturen aan unsubscribe.

###

Noot aan de redactie:

Aanstellingen senior bestuurdersteam

· Jean-Pascal Van Overbeke, plaatsvervangend CEO van de groep, houdt toezicht op de internationale groei van Lebara. Jean-Pascal maakt de overstap vanuit Maxis Communications in Azië. Hier was hij als COO verantwoordelijk voor alle consumentenmerken en -producten in India en Maleisië. Daarvoor beheerde hij als CCO bij Orange UK de mobiele, breedband-, VoIP- en IPTV-activiteiten in het Verenigd Koninkrijk.

· Dynshaw Italia, Chief Financial Officer, neemt commerciële, operationele, fondsenwervende en financiële ervaring mee naar Lebara. Hij was een van de eerste werknemers van ebookers.com en heeft dat uiteindelijk doen uitgroeien tot Europa’s grootste online-reisbureau, waarbij hij op drie markten toezicht hield op de beursgang. Daarvoor was hij COO en financieel directeur van Cobra Beer, dat hij heeft helpen vestigen als internationaal merk en vervolgens richting een joint venture met Molson Coors heeft geloodsd.

· Manjot Mann, CEO Communicatie, wordt verantwoordelijk voor het halen van de internationale winstdoelstellingen van de communicatietak van Lebara en voor het vestigen van Lebara als toonaangevende communicatiedienst op alle nieuwe en bestaande markten. Eerder heeft hij als CEO al het bedrijf Hutchison Telecommunications gelanceerd in Indonesië en tot gevestigde partij gemaakt op een zeer concurrerende markt. Mann heeft ook merkmarketing- en FMCG-ervaring opgedaan bij Arvind Brands, Blow Plast en Hero Honda Motors.

· Aditya Thakur, CEO Media, wordt verantwoordelijk voor de nieuwe-mediaproducten van Lebara. Aditya was eerder bij Singapore Telecom directeur voor betaal-tv, operations en regionale OTT en heeft ook de functie van vicepresident bekleed bij satellietzender Astro Malaysia en het media- en entertainmentbedrijf Star India.

· Beatrice Farina, Chief Brand Officer, wordt verantwoordelijk voor het uitbouwen van de internationale merkbekendheid van Lebara. Zij zal toezicht houden op alle strategische merkmarketing, zoals advertenties en PR. In een eerdere functie als vicepresident marketing en communicatie bij Shazam Entertainment heeft ze ervoor gezorgd dat het merk is uitgegroeid tot een internationale media-app.

· Andrew Lacy zal zich binnenkort aansluiten als Chief Product Officer en zal toezicht gaan houden op de internationale productstrategie van Lebara. Andrew is een digitale technologiebestuurder en een ondernemer uit Silicon Valley. Hiervoor heeft hij bij de Walt Disney Company gewerkt als senior vicepresident van Disney Mobile en was hij mede-oprichter van Tapulous, een toonaangevende aanbieder van mobiel entertainment. Daarvoor was Andrew consultant bij McKinsey & Company.

· Richard Bastin, Chief Technology Officer, heeft een uitgebreide achtergrond in IT-management. Hij heeft in talloze branches gewerkt en hier voor veel blue-chipmerken bedrijfskritische digitale oplossingen ontwikkeld met een hoge capaciteit. Zijn aanstelling zal ervoor zorgen dat Lebara de juiste technische infrastructuur in huis heeft om nieuwe producten en diensten te lanceren. Hij maakt de overstap naar Lebara vanuit de bekroonde internationale betaaldienst Currency Cloud.

· Halimah Abdullah, directeur klantenservice, heeft een ruime ervaring in de klantenservice, bijvoorbeeld met de operationele activiteiten in een regionaal contactcenter, met klantbeleving en met strategieën en transformaties. Voor haar overstap naar Lebara heeft Halimah diverse functies bekleed in de telecom-, technologie- en consultancysector, en heeft ze leiding gegeven aan bekroonde contactcenterteams en klantenserviceafdelingen.

Aanstellingen niet-uitvoerend bestuurder en adviseur

· Gaby Abdelnour, niet-uitvoerend bestuurder bij de Lebara Group, heeft zeven jaar lang leiding gegeven aan JP Morgan in Azië. In die periode behaalde het bedrijf in die regio recordwinsten en een ongeëvenaard marktaandeel. Sinds zijn vertrek in 2012 is hij senior adviseur geweest voor Bain Capital, en momenteel is hij ook adviseur voor Standard Life Insurance.

· Evert Jaap Lugt, adviseur voor de directie en het managementteam van de Lebara Group, is oprichter en voormalig CEO van Nimbuzz, een mobiel VoIP-bedrijf met 200 miljoen geregistreerde gebruikers. Hij is de oprichter en de huidige CEO van NGTI, een mobiel ontwikkelings- en innovatiebedrijf dat onderdeel is van Swisscom.

Over Lebara

Lebara, het internationale merk voor migrantengemeenschappen over de hele wereld, helpt om mensen uit alle landen, generaties en culturen bij elkaar te brengen. De Lebara Group is in 2001 opgericht en is uitgegroeid tot een betrouwbaar en gevestigd MVNO-bedrijf met activiteiten in acht landen. Het leidende principe achter de continue uitbreiding van Lebara is het aanbieden van toegankelijke producten en diensten die het leven van migranten eenvoudiger maken, van communicatie tot entertainment en financiële diensten. Lebara is al onderscheiden met talloze branche-awards voor zijn innovaties en zijn succesvolle bedrijfsvoering, voor het diverse personeelsbestand en voor de uitstekende klantenservice. Via het werk van de Lebara Foundation willen de aandeelhouders iets terugdoen voor de gemeenschappen die Lebara bedient. Lebara is niet beursgenoteerd. Bezoek www.lebara.com voor meer informatie.

Lebara invests in talent and technology to expand into new markets

Brand will roll out new digital services to embrace media and financial services

London, February 25, 2015 Lebara, the universal brand for the world’s migrant community, is entering a new phase, which will help people unite across borders, generations and cultures. The business is expanding geographically, moving into new sectors and rapidly scaling through its digital activity, with the goal of touching the lives of one billion people by 2020. To support this evolution, several senior executives – recruited for their extensive international experience in communications and entertainment – have joined the Lebara senior leadership team.

Lebara, an established and trusted MVNO, with 250,000 distribution outlets and five million active customers in eight countries, remains focused on serving the needs of migrants, a complex and under-served worldwide community.

​Yoganathan Ratheesan, Chairman & CEO Lebara Group, said: “We believe that what brings us together is more powerful than what separates us. By removing barriers to entry and reducing complexity, we want to build on our reputation as a provider of inclusive and accessible products and services, addressing the everyday lifestyle challenges of migrants, wherever they may be.”

The first stage in Lebara’s development is already underway with the launch of Lebara Talk – a calling and messaging app, with the unique attribute of convenient cash top-up in stores, combined with the flexibility of in-app or online top-up – introducing the Lebara brand to new markets across the globe. Several new digital services will be rolled out over the next 12 months, bridging from Lebara’s traditional expertise in communications, to embrace media and financial services.

Appointments include:

· Jean-Pascal Van Overbeke – Deputy CEO

· Dynshaw Italia – Chief Financial Officer

· Manjot Mann – CEO Communication

· Aditya Thakur – CEO Media

· Beatrice Farina – Chief Brand Officer

· Andrew Lacy – Chief Product Officer

· Richard Bastin – Chief Technical Officer

· Halimah Abdullah – Customer Service Director

“We’ve invested heavily in talent and technology to drive the next stage of Lebara’s growth. With the new additions to an already experienced team, I am confident that we have a well-balanced mix of executive talent to deliver on our plans,” added Mr Ratheesan.

Lebara Group has also established a board of directors, and the first non-executive appointment is Gaby Abdelnour, a former Chairman and CEO of JP Morgan Asia Pacific. Additionally, Evert Jaap Lugt, former founder and CEO of Nimbuzz, has been appointed advisor to the board and management team.

Lebara continues to strategically increase the footprint of its existing communications business, by assessing new growth opportunities, as illustrated by 2014’s launch of Lebara KSA in Saudi Arabia. Reflecting this continued expansion, the number of local retail stores offering Lebara products is set to double to 500,000 throughout Europe, Asia and North America.

This strategic expansion, together with significant investment in expertise and infrastructure, and supported by a pipeline of innovative products and services aimed at making migrants’ lives easier, are all driving Lebara’s digital evolution beyond telecommunications.

For press enquiries please contact Text100 PR agency:

Michelle Nguyen Cherilyn Mets
T. +31 20 530 4335 T. +31 20 530 4346
E. michelle.nguyen E. cherilyn.mets

###

Note to editors:

Senior Leadership Team Appointments

· Jean-Pascal Van Overbeke, Deputy Group CEO, oversees Lebara’s global growth activities. Jean-Pascal joins Lebara from Asia-based Maxis Communications, where as COO he was responsible for all consumer brands and offerings in India and Malaysia. Prior to this, he managed the UK mobile, broadband, VoIP and IPTV business in his role as Orange UK CCO.

· Dynshaw Italia, Chief Financial Officer, brings commercial, operational, fundraising, as well as financial experience to Lebara. He was one of the first employees of ebookers.com, eventually growing it into Europe’s largest online travel agency and overseeing its flotation in three markets. Previously, as COO and Finance Director at Cobra Beer, he helped establish it as a global brand, subsequently managing the company’s exit through a joint venture with Molson Coors.

· Manjot Mann, CEO Communication, is responsible for meeting global P&L targets for the Lebara communications business, as well as establishing Lebara as a leading communication service in all new and existing markets. As CEO at Hutchison Telecommunications in Indonesia, he previously launched and established the business in a highly competitive environment. Mann also has brand marketing and FMCG experience from his time at Arvind Brands, Blow Plast and Hero Honda Motors.

· Aditya Thakur, CEO Media, is leading on the delivery of Lebara’s new media products. Previously at Singapore Telecom, where he was the Director for Pay TV, Operations & Regional OTT, Aditya has also held VP roles at satellite broadcaster Astro Malaysia and media & entertainment company Star India.

· Beatrice Farina, Chief Brand Officer, is in charge of building Lebara’s global brand, overseeing all strategic brand marketing, including advertising and PR. Notably, in her previous role as VP of Marketing Communications at Shazam Entertainment, she managed the development of the brand into a global media engagement app.

· Andrew Lacy is soon to join as Chief Product Officer, overseeing Lebara’s global product strategy. A digital technology executive and entrepreneur out of Silicon Valley, Andrew previously worked with the Walt Disney Company as SVP of Disney Mobile and co-founded Tapulous, a leading mobile entertainment company. Prior to this, Andrew was a consultant with McKinsey & Company.

· Richard Bastin, Chief Technology Officer, has an extensive background in IT management. He has worked across a range of industries delivering mission critical, high capacity, digital solutions for many blue-chip brands, which will ensure Lebara has the right technical infrastructure to support the launch of new products and services. He joins Lebara from award-winning international payment service Currency Cloud.

· Halimah Abdullah, Customer Service Director, has wide-ranging experience in customer service, including regional contact centre operations, customer experience, as well as strategy and transformation. Prior to Lebara, she held several senior roles in the telco, technology and consulting sectors, and has managed award-winning contact centre teams and customer service operations.

Non-Executive & Advisor Appointments

· Gaby Abdelnour, non-executive Lebara Group board director, led JP Morgan in Asia for seven years during which time the firm achieved record profits and market share in the region. Since leaving in 2012, he has been a senior advisor to Bain Capital and currently also acts as advisor to Standard Life Insurance.

· Evert Jaap Lugt, advisor to the Lebara Group board and management team, is the former founder and CEO of Nimbuzz, a mobile VoIP company with 200 million registered users. He is currently the founder and CEO of NGTI, a Swisscom-owned mobile development and innovation company.

About Lebara

Lebara, the universal brand for the world’s migrant community, helps people unite across borders, generations and cultures. Founded in 2001, the Lebara Group has built a trusted and established MVNO business with operations in eight countries. Offering inclusive and accessible products and services that make migrants’ lives easier – from communications, to entertainment and financial services – is the guiding principle behind Lebara’s continued expansion. Lebara has been recognised for its innovation and business successes, as well as its diverse workforce and best-in-class customer service, with numerous industry awards. Through the work of the Lebara Foundation, the shareholders are committed to giving back to the communities that Lebara serves. Lebara is a privately held company. Visit www.lebara.com to learn more.