Persberichten

Persbericht: Amazon introduceert de nieuwe Kindle Paperwhite: de populairste Kindle, nu nog beter

Amazon introduceert de nieuwe Kindle Paperwhite: de populairste Kindle, nu nog beter

Nieuw scherm met 300 ppi – ongeëvenaarde resolutie met twee keer zoveel pixels zorgt voor tekst- en afbeeldingweergave van drukkwaliteit

Lees sneller en met minder snel vermoeide ogen dankzij nieuwe typografie en lay-out functies – nieuw lettertype ‘Bookerly’ is speciaal ontworpen voor digitaal lezen

Luxemburg, 17 juni 2015 — Amazon introduceert vandaag de nieuwe Kindle Paperwhite. Deze nieuwe versie van de populairste en best verkochte Kindle is voorzien van de hoogste schermresolutie, het exclusieve Kindle-lettertype ‘Bookerly’ en een nieuwe typografie-engine voor nog mooiere pagina’s. Maak kennis met de nieuwe Kindle Paperwhite op www.amazon.nl/kindlepaperwhite.

"We vinden graag nieuwe oplossingen uit voor lezers," zegt Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon.com. "De nieuwe Kindle Paperwhite richt zich volledig op de details die voor lezers het belangrijkst zijn – we hebben ons scherm met de hoogste resolutie toegevoegd zodat woorden er scherp en helder uitzien op de pagina. Bovendien gebruiken we een nieuw lettertype dat exclusief is ontworpen voor het lezen van Kindle e-books en een nieuwe typografie-engine die voor prachtige pagina’s zorgt. Samen zorgen deze details er voor dat je sneller kunt lezen en je ogen minder vermoeid raken, zodat je jezelf kunt verliezen in de wereld van de schrijver."

Nieuwe Paperwhite-scherm met de hoogste resolutie: 300 pixels per inch zorgt voor tekst van drukkwaliteit

De nieuwe Kindle Paperwhite beschikt over het Paperwhite-scherm met de hoogste resolutie en levert 300 pixels per inch, net zoals de luxere Kindle Voyage. Het scherm biedt tekst van drukkwaliteit dankzij de ongeëvenaarde resolutie en twee keer zoveel pixels als de vorige generatie Kindle Paperwhite. Dit maakt lezen eenvoudig en comfortabel bij iedere lettergrootte, ook bij kleiner letterformaten waardoor je meer letters kwijt kunt op één pagina. Zelfs met de hogere schermresolutie heeft de Kindle Paperwhite een batterij die geen uren, maar weken meegaat.

Nieuw lettertype ‘Bookerly’ en nieuw layout opties: sneller lezen met minder vermoeidheid aan de ogen

De Kindle Paperwhite beschikt nu over ‘Bookerly’, een exclusief lettertype dat speciaal is ontwikkeld voor digitale schermen. ‘Bookerly’ is warm en eigentijds. Het is geïnspireerd door het ontwerp van de beste lettertypen van moderne, gedrukte boeken maar het is met de hand ontworpen zodat het in elk formaat goed leesbaar is. Het ziet er lichter en eleganter uit dan andere digitale lettertypen en helpt lezers om sneller en met minder snel vermoeide ogen te lezen. Bekijk hier een Bookerly voorbeeld: www.amazon.nl/bookerly

De nieuwe Kindle Paperwhite heeft ook een nieuwe typografie-engine die de woorden precies zo neerzet zoals de schrijver bedoeld heeft:

· Afbreektekens en verbeterde witruimten: De Kindle Paperwhite heeft nu liggende streepjes die woorden op de juiste plekken afbreken. Daarnaast creëert het paragrafen met consistente regels en zorgt het voor juiste witruimten tussen woorden. Dit levert een natuurlijke woordspatiëring en meer woorden per pagina op zodat je sneller kunt lezen, met minder snel vermoeide ogen.

· Verbeterde tekenplaatsing: De nieuwe spatiëring en ligaturen passen de witruimte tussen tekens automatisch aan zodat woorden in elke lettergrootte sneller en eenvoudiger te herkennen zijn. De Kindle Paperwhite bekijkt letterparen in hun context en past de witruimten tussen tekens aan op het betreffende woord, net als een zetter die een gedrukt boek vormgeeft. Op deze manier verdwijnt de storende witruimte tussen de letters en zijn woorden mooier vormgegeven zodat je ze sneller kunt herkennen.

· Prachtige pagina’s: In gedrukte boeken zie je vaak dat hoofdstukken beginnen met een initiaal om de eerste pagina van een hoofdstuk te benadrukken en te verfraaien. Bij eBooks is dit lastig, omdat je de lettergrootte en de regelafstand zelf kunt aanpassen. De nieuwe typografie-engine presenteert initialen, tekst en afbeeldingen op de Kindle zoals de schrijver het bedoeld heeft, en het past de lay-out dynamisch aan wanneer je de lettergrootte verandert.

· Grote letters, zonder compromissen: Een van de voordelen van lezen op de Kindle is dat je de lettergrootte naar eigen voorkeur kunt aanpassen. Meer dan de helft van alle Kindle-lezers maakt hier gebruik van en kiest een groter letterformaat dan de standaard lettergrootte. Wanneer je grotere letters instelt passen er minder letters op een pagina, wat vaak zorgt voor storende witruimten of afgebroken zinnen. De Kindle Paperwhite past de lay-out van de pagina nu automatisch aan als je een groter letterformaat kiest, en stelt de marges, kolommen, alinea afstanden, lijsten, randen en initialen zodanig in dat de pagina eenvoudig leesbaar blijft.

Zie voorbeelden van de nieuwe typografie-engine: www.amazon.nl/typografie. Deze functies zullen de komende weken worden geleverd via een gratis, over-the-air-softwareupdate.

Verlies jezelf in een boek

In tegenstelling tot bij tablets en smartphones word je bij e-readers niet afgeleid door social media, e-mails of tekstberichten. Ze maken geen geluid terwijl je aan het lezen bent en je ogen raken niet vermoeid als je uren achter elkaar leest. E-readers zijn van nature bedoeld om op te lezen en zorgen voor een toevluchtsoord waarin je je kunt verliezen in een boek.

Alles wat de Kindle zo populair maakt

De nieuwe Kindle Paperwhite beschikt over alle functies die de Kindle al zeven jaar lang de best verkochte e-reader ter wereld maken:

· Een batterij die wekenlang meegaat: niet urenlang, wekenlang.

· Geen configuratie nodig: de Kindle is al geregistreerd als je hem ontvangt, je kunt gelijk beginnen met lezen.

· Whispersync: slaat de huidige pagina, je favorieten en je notities op en synchroniseert deze met al je apparaten en Kindle-apps. Zo kun je altijd verder lezen waar je gebleven was.

· Zorgeloos archiveren: de Kindle maakt automatische back-ups van je Kindle-boeken in de cloud, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je je boeken kwijtraakt. Je kunt ze altijd weer gratis en draadloos downloaden.

· Word Wise: is beschikbaar voor veel populaire Engelse boeken en maakt het gemakkelijker om Engels te leren en complexere woorden te begrijpen. Er verschijnen automatisch korte en eenvoudige definities boven lastige woorden, zodat je kunt blijven lezen, met minder onderbrekingen.

· Time to Read: vertelt je hoe lang het nog duurt om een hoofdstuk of boek uit te lezen, op basis van je eigen leessnelheid.

· Kindle Page Flip: loop snel door pagina’s heen, doorzoek hoofdstukken of ga naar een bepaalde plek in het boek, zonder dat je niet meer weet waar je gebleven was.

· Vocabulary Builder: verzamelt woorden die je in het woordenboek opzoekt in een toegankelijke lijst. Hiermee kun je jezelf testen door middel van flitskaarten en kun je woorden meteen in hun context bekijken.

· Deel je favoriete passages: deel aanbevolen boeken, bepaalde hoofdstukken en interessante citaten met je vrienden via Facebook en Twitter.

· Smart Lookup: combineert definities uit een woordenboek met andere naslagwerken via Wikipedia.

· Ingebouwde Wi-Fi en optioneel gratis 3G: Kies een titel en binnen de kortste keren ben je aan het lezen. Download boeken in minder dan 60 seconden.

De beste e-bookwinkel ter wereld

Met een Kindle e-reader heb je meteen toegang tot de Kindle Store. Hier vind je:

· Een enorm aanbod: miljoenen boeken, waaronder de nieuwste bestsellers, Kindle Singles en meer.

· Exclusieve Kindle-boeken: meer dan 800.000 boeken zijn exclusief verkrijgbaar via de Kindle Store.

· Lage boekenprijzen: er zijn meer dan 1 miljoen boeken verkrijgbaar voor €3,99 of minder.

De vernieuwde Kindle Paperwhite is beschikbaar met WiFi of met WiFi en ingebouwde gratis 3G. Hij is wereldwijd nu vooruit te bestellen via http://www.amazon.nl/kindlepaperwhite en zal vanaf 30 juni worden verzonden. De nieuwe Kindle Paperwhite zal vanaf 30 juni ook beschikbaar zijn bij de Media Markt.

Over Amazon.com

Amazon.com is gelanceerd in juli 1995. Het bedrijf laat zich leiden door vier principes: een obsessie voor de klant in plaats van een focus op concurrenten, een passie voor innovatie, toewijding aan operational excellence en lange termijn denken. Klantbeoordelingen, 1-Click winkelen, gepersonaliseerde aanbevelingen, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Fire Phone, Fire Tablets en Fire TV zijn enkele producten en services die Amazon in de afgelopen tijd geïntroduceerd heeft.

Persmateriaal kunt u downloaden via: www.amazon.com/pr/kindle.

Perscontact:

Michelle Nguyen

Text100 Global Communications

E: michelle.nguyen

T: 020 530 4335